Moni aliarvioi paitsi sosiaalisessa mediassa markkinoinnin kannattavuuden, myös sen monimutkaisuuden. Todellisuudessa sosiaalisessa mediassa markkinointi on tämänhetkisistä markkinointikeinoista kustannustehokkain ja toimivin. Siksi jokaisen yrityksen pitäisikin nykyään hyödyntää ja osata ottaa kaikki ilo irti sosiaalisen median tarjoamista mahdollisuuksista. Jos et ole täysin selvillä sosiaalisessa mediassa markkinoinnin saloista, saattaa se näyttäytyä sinulle tavallisena huvisomettamisena. Todellisuudessa se on jotain paljon enemmän, ja tässä artikkelissa avaammekin aihetta hieman enemmän antamalla hyödyllisiä vinkkejä somemarkkinointiin.

Tee somemarkkinoinnille tarkka suunnitelma

Elämässä mikään ei toimi kunnolla, jos hoitaa asiat kuin päättömänä juoksenteleva kana. Siispä jotta saadaan asioihin joku tolkku, tarvitaan myös sosiaalisessa mediassa markkinoimiseen jokin strategia. Kirjaa ylös tarkkaan se, missä sosiaalisen median kanavissa haluat markkinoida, kuinka usein niitä päivität ja kuinka paljon rahaa olet valmis markkinointiin käyttämään. Kirjaa lisäksi suunnitelmasi siitä, miten saat asiakaskunnan huomion ja miten ohjaat heitä sivuillesi.

Hyödynnä sosiaalisen median vaikuttajat

Sosiaalisen median vaikuttajat ovat yksi kätevimmistä keinoista houkutella asiakasvirtaa sivuillesi. Suosituimmat somettajat ovat onnistuneet keräämään ympärilleen laajan seuraajajoukon, joka ihailee heitä ja heidän käyttämiään tuotteita, mikä voi puolestaan nostaa sinunkin myyntisi jyrkkään nousuun. Riippuen somevaikuttajasta voi tämän palkkio puolestaan olla kylmää kahisevaa, provisiota, ilmaisia tuotteita tai joissakin tapauksissa puhtaasti näkyvyyttä.

Käytä laajalti erilaisia sosiaalisen median kanavia

Nyrkkisääntönä somessa markkinoinnissa kannattaa käyttää sitä, että hyödyntää mahdollisimman monta sosiaalisen median kanavaa mahdollisimman laajan ihmismäärän saavuttamiseksi. Ole kuitenkin realistinen ja pidä tavoitteesi sellaisena, että kykenet vastaamaan niihin. Jos yrität leikata kakusta liian ison siivun, voi olla, että koko homma kaatuu niskaasi ennen kuin arvaatkaan. Somemarkkinointi on yllättävän raskasta työtä, ja loppujen lopuksi voi käydä niin, että puolet käyttämistäsi somekanavista kuivuu surullisen autioina. Autiot somekanavat puolestaan antavat huonon ja epäammattimaisen kuvan yrityksestäsi, joten tätä tulee välttää mahdollisuuksien mukaan olemalla kohtuullinen.

Ohjaa kävijävirtaa sivuillesi vaikkapa arvonnalla tai muulla porkkanalla

Hyvä tapa saada lisää ihmisiä sivuillesi on houkutella heitä jollakin palkinnolla. Suomalaiset ovat tunnetusti persoja ilmaiselle tavaralle, joten jo ilmaisen ämpärin arpominen saattaa saada somevirtasi tukkoon tuhansista uusista seuraajista.